неділю, 2 червня 2019 р.



Робота
учасника обласного конкурсу інноваційних освітніх технологій на тему:
«Проектно-дослідницька технологія»






Анотація.
У системі освіти належне місце посіло розвивальне навчання, що стало освітнім напрямом розвитку світової педагогіки. У зв’язку з цим змінилися й цілі освіти: соціальне замовлення сучасного суспільства безпосередньо залежить від інтелектуального розвитку людини.
Одним із шляхів досягнення поставленої мети є впровадження у навчальний процес проектно-дослідницької технології, яка передбачає навчання через відкриття. Однією з найважливіших компетенцій, що досягається під час освітнього процесу, повинна стати інформаційна компетенція, що передбачає уміння самостійно: шукати, вибирати, аналізувати, представляти, передавати інформацію.
Задачею навчання є вироблення навичок, самостійного аналізу і що дуже важливо, формування світогляду і громадянської позиції. З поширенням нових інформаційних технологій і особливо Інтернет, з’явився шанс якнайкраще розкрити потенціал молодої людини.
Викладання історії складний процес, що включає взаємопов’язані компоненти: завдання навчання, його зміст, передачу знань і керівництво їх засвоєнням, навчальну діяльність. Хочу поділитись,я як у своїй практичній роботі, застосовую проектно-дослідницьку технологію, що в подальшому сприятиме підготовці учнів до практичної діяльності за обраною спеціальністю.


Опис технології

Актуальність технології проектів у наші дні зумовлюється передусім необхідно розуміти сутність та призначення отриманих знань, своєї роботи. Самостійно ставити професійні цілі та завдання, обмірковувати способи їх здійснення та робити багато іншого, що входить у зміст проекту.
Познайомлю з деякими підходами до організації сучасних навчальних проектів. Для цього варто прийняти за аксіому такі положення:
-            Центральною фігурою процесу навчання залишається викладач, комп’ютер відіграватиме допоміжну роль;
-            Головною задачею нових технологій в освіті є на подання викладачу й учневі максимальної свободи вибору форм і методів роботи та процесу полегшення, передачі знань, формування вмінь та навичок;
-            Комп’ютер повинен доповнювати, а не підміняти традиційні підручники та навчальні посібники.
Технологія проектування розглядається сьогодні, як технологія, мета якої – орієнтація учня на актуалізацію знань, які вже є, та набуття нових для активного включення в проектну діяльність у соціокультурному середовищі.
Саме тоді закономірним стає зв'язок між навчальними проблемами і практичним життєвим досвідом самих учнів.
У своїй практиці при вивченні курсу історії найчастіше використовую такі види проектів, як інформаційні  і дослідницькі.
За способом виконання парні і групові.
Розробка проекту з курсу історії можлива лише у випадку:
1)       Дослідницького характеру пошуку шляхів розв’язання проблеми;
2)       Конструювання підсумкового проекту;
3)       Публічний захист проекту;
4)       Творча активність учнів.
Під час розробки проекту дуже важливо зберігати поставленість у роботі: визначення теми, мети, формування творчих груп, які будуть займатися дослідженням одного із аспектів цієї проблеми.
Рекомендації щодо підготовки і презентації.
Готуючи презентації, необхідно чітко визначити:
-            Мету, якої ви прагнете досягти цією презентацією;
-            Задачі. Які ви маєте вирішити під час вашого виступу;
-            Яким є склад аудиторії, перед якою вам належить виступати;
-            Яка мотивація ваших слухачі;
-            За яких технічних умов вона відбуватиметься.
Типи презентацій:
-            офіційна презентація – це різного роду звіти, доповіді, реферати тощо; обов’язкове підбиття підсумків наприкінці, а якщо є можливість, то має сенс давати короткі висновки по ходу;
-            слайдові презентація на яких можуть бути текстові і візуальні матеріали (малюнки, фотографії, діаграми), крім того показ слайдів можна супроводжувати звуковими ефектами;
-            «плакати» - презентація заміняє собою найпростіші засоби технічного супроводу; комп’ютер використовується, як звичайний слайд - проектор; на слайдах тільки ілюстрації з мінімумом підписів; уся робота з роз’ясненням змісту покладається на доповідача.
-            «подвійна дія» - на слайдах, окрім візуальних матеріалів, наведена конкретна інформація; вона може пояснювати зміст слайда або «розширювати» його.
      Це розподіл дуже умовний. Тому не слід ставитися до наведених рекомендацій як до чогось обов’язкового.
Візьмемо до уваги урок з історії України за темою: «Наш край у роки Другої світової війни».
Для того щоб глибоко дослідити цю тему, необхідно добре вивчити матеріал та документи, які б підтверджували хід тих чи інших подій. Для опрацювання матеріалу учнів організовую в невеликі групи, кожна з яких буде досліджувати більш конкретну проблему у контексті головної.
Створюємо 3 групи(дві будуть архівісти, одна - хроністи).
Які будуть досліджувати такі питання:
1.       Окупаційний режим.
2.       Наслідки окупаційного режиму.
3.       Хроніка подій.
Проблему яку ми будемо розглядати ставлю перед учнями вже на початку вивчення теми: «Україна в роки Другої світової війни». Таким чином, для підготовки проекту є час. Проводиться дослідження проблеми в архіві, бібліотеці.
У ході роботи над проектом викладач збирає учнів і проводить «круглі столи», де відбувається обговорення вже отриманого матеріалу та фактів. А головне – усі учні знають, яку саме проблему досліджує та чи інша група.
Протягом зазначеного часу викладач запрошує на зустріч ветеранів-очевидців. У ході бесіди з ними учні збагачують свої знання про проблему, яку досліджують.
Останнім етапом проекту є підбиття підсумків дослідження, конструювання публічного захисту колективного проекту.
На завершальному етапі дослідження учні самостійно обрали форму захисту тип презентації «подвійна дія».
Проективна діяльність сприяє консолідації спільних зусиль учасників, незалежно від того, чи це учні, чи викладач. А головне вона надає можливість молодій людині самостійно здобувати знання, пізнавати світ, розв’язувати поставлене перед нею завдання.
До того ж. для здійснення успішної проектної діяльності необхідно дотримуватись чітко визначених правил:
а) у групі не повинно бути лідерів (усі члени команди рівні);
б) групи не знущаються;
в) всі члени групи повинні отримувати задоволення від спілкування одне з одним та від того, що вони разом виконують проектне завдання;
г) усі мають проявляти активність і робити свій внесок у спільну справу;
д) відповідальність за кінцевий результат несуть усі члени гру, які виконують проектне завдання.
Як свідчить аналіз практичних напрацювань, під час роботи над проектом створюються особливі взаємовідносини, які забезпечують здійснення діяльності учнів та викладачів у новій освітній парадигмі. У такому освітньому просторі немає місця для нудьги, пасивності чи страху. Тут учень відчуває радість від подолання труднощів навчання. Він відкриває світ для себе в цьому світі. Таким чином, викладач веде учня шляхом суб’єктивного відкриття, керує проектною діяльністю учня., складовими елементами якої є і проблемно-дослідницька, і діяльність, і рефлексивна, і комунікативна.
Кожна з освітніх технологій дає можливість якнайкраще розкрити потенціал молодої людини, але найбільше ефективною на мою думку, є «технологія проекту».

Немає коментарів:

Дописати коментар