МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
УРОКУ
З ПРЕДМЕТУ: «ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ»
на тему: «Німеччина у 20-30-х рр. XX ст.»
Підготувала:
Викладач
історії
Журбіцька Л.М.
ТЕМА: «Німеччина у 20-30-х рр.
XX ст.»
МЕТА
УРОКУ: стимулювати інтерес
учнів до вивчення історії, їх дослідницьку діяльність; формувати та розвивати
пізнавальну активність учнів, творчі здібності; розвивати вміння самостійно
одержати нові знання та поєднувати їх в єдину систему, стимулювати
саморозвиток учнів; розвивати індивідуальні пізнавальні здібності учнів;
виховувати творчу особистість, здатну приймати свої рішення, уміти знаходити й
виправляти помилки в роботі інших учасників проекту та відстоювати власні судження
й твердження.
ТИП
УРОКУ: дослідницько-творчий.
ТИП ПРОЕКТУ: написання науково-дослідницьких
робіт, виступи із захисту проектів.
ОБЛАДНАННЯ: політична карта Європи, учнівські проекти, науково-дослідницькі
реферати, список рекомендованої літератури.
РЕЗУЛЬТАТИ ПРОЕКТУ:
·
узагальнити й розширити знання учнів з теми
«Німеччина в 20-30-х рр. XX ст.»;
·
формувати вміння аналізувати хід історичних подій в
20-30-х рр.ХХст.;
·
розвивати самостійну дослідницьку діяльність
учнів; навчати учнів висловлювати власну думку, виступати перед аудиторією,
робити висновки, вміти слухати своїх однокласників і захищати власні судження
й твердження.
Провідні поняття та
положення: нацизм, Веймарська
республіка, нацистська диктатура, демагогія, тоталітарний режим, антисемітизм,
расизм.
Основні дати та події:
·
3 листопада 1918 р. – повстання моряків і солдатів
у Кілі, початок революції;
·
30 жовтня 1918 р. – 31 липня 1919 р. – Листопадова
революція в Німеччині;
·
31 липня 1919р. – проголошення Веймарської республіки;
·
січень 1919 р. – утворення Німецької робітничої
партії;
·
жовтень 1923 р. – збройне повстання робітників у
Гамбурзі;
·
7-9 листопада 1923 р. – «пивний путч» у Німеччині;
·
листопад 1932 р. – НСДАП отримала 11,7 млн
голосів;
·
30 січня 1933 р. – президент Гінденбург призначив
Гітлера рейхсканцлером.
Особи в історії: Ф. Еберт, П. фон Гінденбург, А. Гітлер (Шікльгрубер).
ХІД
УРОКУ
I.
Повідомлення теми і мети
уроку, мотивація навчальної діяльності
Теми проектів
1. Причини, хід і
наслідки Листопадової революції 1918 року.
2. Веймарська
Конституція.
3. Особливості
соціально-політичного життя Веймарської республіки.
4. Встановлення
нацистської диктатури. Внутрішня політика режиму.
5. Історичний
портрет. А. Гітлера. Антисемітська політика.
Викладач. Пройшло 78 років від початку Другої світової
війни. Але ще живі свідки й очевидці, які й дотепер пам'ятають ці події. Війна
принесла сльози і страждання мільйонам людей на Землі, які не тільки втратили
своїх рідних і близьких людей, але й самі постраждали в ці роки, переживши
страхіття війни та окупацію. Після захисту проектів ви маєте висловити власну
позицію щодо проблемного питання нашого уроку: «Чи можна було не допустити
фашистів до влади?»
Урок-захист проектів відбувається за схемою:
індивідуальні виступи учнів, які підготували проекти (згідно з вибраними учнями
темами проектів). Після кожної доповіді учасників проекту учні дають оцінку
проекту і доповнюють виступи.
II.
Захист проектів
1. Причини, хід і наслідки Листопадової
революції
Причини революції:
1) Поразка Німеччини в
Першій світовій війні (загострення соціально-економічних обставин у зв'язку з
тяжкими матеріальними і людськими втратами – 2 млн. убитих, 4,5 млн. поранених,
1 млн. полонених).
2) Дорожнеча, голод,
зростання податків, збільшення тривалості робочого дня.
3) Зростання шовінізму
та расизму
4) Вплив революції 1917
р. у Росії.
3 листопада 1918р. – повстання моряків в Кілі, які
відмовилися виконувати наказ командування вийти в море і вступити в бій з переважаючими
силами британців.
Гаслами революції були:
•
скасування військового стану;
•
відновлення демократичних свобод;
•
8-годинний робочий день.
Повстання моряків підтримали в інших містах і регіонах
Німеччини.
9 листопада 1918
р. – повстання в Берліні. Імператор
Вільгельм II утік до Нідерландів. Сформовано новий уряд – Раду народних уповноважених
(РНУ) на чолі з правим соціал-демократом Ф. Ебертом.
Уряд вжив низку заходів:
1) Скасував облоговий
стан.
2) Відновив свободу
слова, зборів, спілок.
3) Оголосив амністію
політичним в'язням.
4) Скасував деякі
реакційні закони.
5) Запровадив 8-годинний
робочий день.
6) Обіцяв надати
допомогу безробітним.
Але залишились недоторканними:
•
колишній офіцерський корпус;
•
чиновництво.
16-21 грудня 1918 р. – відбувся І загальнонімецький
з'їзд рад робітничих і солдатських депутатів, який підтримував Раду народних
уповноважених і призначив на 19 січня 1919 р. вибори до Установчих (Національних)
зборів. Цим були незадоволені ліві сили.
Кінець грудня 1918 р. – ліві сили об'єдналися в
Комуністичну партію Німеччини, які вирішили бойкотувати скликання Установчих
зборів.
5 січня 1919 р. – в Берліні відбулися масові
демонстрації, в яких взяли участь 150 тис. осіб. Було створено
військово-революційний комітет, який намагався вести переговори з урядом.
11 січня 1919 р. – урядові війська розгромили
повстання. Вбито К. Лібкнехта та Р. Люксембург.
19 січня 1919 р. – відбулися вибори до Установчих
зборів.
11 лютого 1919 р. – Установчі збори обрали Ф. Еберта
президентом країни. Створено коаліційний уряд на чолі з Ф. Шейдеманом.
Наслідки Листопадової революції:
-
Повалення напівабсолютистської монархії.
-
Проголошення республіки.
-
Повернення демократичних прав і свобод.
-
Запроваджено 8-годинний робочий день.
-
Прийнято низку законів для сільськогосподарських
робітників.
2. Веймарська
Конституція. Особливості соціально-політичного життя Веймарської республіки
31 липня 1919 року Установчі (Національні) збори у м.
Веймарі схвалили Конституцію, яка увійшла в історію як Веймарська. Політичний
устрій Німеччини формувався за Веймарською Конституцією.
Склад:
-
Президент, який очолює виконавчу владу.
-
Центральний уряд, який призначається президентом і
здійснює контроль над податками і релігією.
-
Законодавча влада. Парламент складається з двох
палат: нижньої палати (рейстаг), верхньої палати (рейхсрат).
Висновки:
1)
За 14років (31 липня 1919р. до 1933 р.) існування
Веймарська республіка переживала неодноразові соціально-політичні кризи.
2)
Березень 1920 р. – спроби державного перевороту
під керівництвом юнкера Каппа і генерала Людендорфа.
3)
Жовтень 1923 р. – виступ «пролетарських сотень»
КПН у Гамбурзі.
4)
Листопад 1923 р. – фашистський путч («пивний
путч») у Мюнхені.
3. Встановлення
нацистської диктатури.
Внутрішня політика режиму
Причини встановлення фашистської диктатури:
·
Економічна криза.
·
Соціальні суперечності.
·
Неспроможність правлячих кіл керувати країною.
·
Слабкість Веймарської республіки.
·
Відсутність єдності серед партій.
·
Невдоволення населення умовами Версальського миру.
У 1919 р. А. Гітлер створив Націонал-соціалістичну
партію, яка поступово стала провідною партією Німеччини. У 1920 р. партію перейменували
в Націонал-соціалістичну робітничу партію Німеччини, яка висунула свою
програму. Нацистську партію підтримували робітники і селяни, а також дрібна і
середня буржуазія. А. Гітлером були створені:
-
штурмові загони (СА) – особиста армія А. Гітлера
під командування Е. Рема;
-
охоронні загони (СС) – до 52 тис. під керівництвом
Г. Гімлера.
30 січня 1933 р. Президент П. Гінденбург призначив А.
Гітлера рейхсканцлером, який запровадив «новий порядок».
4. Історичний
портрет А. Гітлера.
Антисемітська політика
Історичний портрет А. Гітлера (Шікльгрубер) - (1889-1945рр.).
Австрієць. Народився в м. Брандау на баварському
кордоні в родині митного службовця.
Прізвище Гітлер батько майбутнього фюрера успадкував
від румунського нафтопромисловика Гітлера, з дочкою якого він мав одружитися,
отримавши при цьому великі капітали, а натомість взяти прізвище тестя. Проте
Софія Гітлер, так і не ставши дружиною Шікльгрубера, померла до укладення
шлюбу, а нове прізвище вже перейшло до Шікльгрубера-старшого. Одружившись із
служницею сімейства Гітлерів – Кларою Пінц (матір'ю А. Гітлера), Шікльгрубер
залишився при власних інтересах.
Змалку був замкненим, самотнім.
Гітлер не здобув якоїсь закінченої освіти, хоча з дитинства у нього виявилися
художні здібності. Реальне училище покинув, а вступити до Вищої академії
мистецтв не зміг. З того часу й до 1913 р. мешкав у Відні, перебиваючись
випадковими заробітками. Деякий час працював декоратором і художником поштових
листівок. Цього ж, 1913 р.: переїхав до Мюнхена. Там у 1914 р. пішов
добровольцем до німецької армії. Воював на фронтах Першої світової війни, двічі
був нагороджений хрестом другого і першого ступенів, одержав єфрейторські нашивки.
Успішна кар'єра А. Гітлера почалася після Першої світової війни зі вступом його
до Німецької робітничої партії. Згодом став його лідером і перейменував на
Націонал-соціалістичну робітничу партію.
Багато працював над собою, над своїм голосом,
удосконалював ораторські здібності.
8-9 листопада 1923 р. разом із генералом Е.
Людендорфом організував «пивний» путч у Баварії, який провалився. За це суд
присудив його до п'яти років в'язниці. Проте судовий процес зробив його
національним героєм. У грудні 1924 р. був достроково звільнений з
Ландсберзької тюрми. У тюрмі написав свою знамениту книгу «Майн кампф».
3 січня 1933 р. – рейхсканцлер Німеччини. Після
смерті Гінденбурга у 1934 р., об'єднав посаду рейхсканцлера з посадою
президента.
А. Гітлер був ініціатором розв'язання і Другої
світової війни, одним із організаторів масового винищення військовополонених і
мирного населення на окупованих територіях.
Зі вступом радянських військ у Берлін покінчив життя
самогубством. Міжнародний Нюрнберзький трибунал за злочини проти людства і визнав
А. Гітлера військовим злочинцем.
Трагедія Німеччини полягає в тому, що нацисти прийшли
до влади законним, конституційним шляхом. Вночі 28 лютого 1933 р. вони підпалили
рейхстаг, звинувативши в цьому КПН.
Ще в 1920 році А. Гітлер проголосив на зборах НРП
програму з 25 пунктів. Серед них були положення про створення «Великої
Німеччини» та її колоніальної імперії, розрив Версальського договору, боротьбу
з комунізмом, позбавлення євреїв громадянських прав, конфіскацію великих
універсальних магазинів; зниження цін; ліквідацію буржуазної преси,
запровадження загального військового обов'язку.
На початку серпня 1932 р. президент Гінденбург
запропонував Гітлерові очолити
уряд, але за умови, щоб він спирався на більшість у рейхстазі, якої нацисти не
мали. Промисловців таке половинчасте рішення також не влаштовувало. Від їхнього
імені 29 серпня Шахт надіслав Гінденбургу лист, наполягаючи на передачі влади
Гітлеру без жодних умов і вимагаючи, щоб, крім того, забезпечувалася
«вирішальна участь нацистської партії в уряді». 19 листопада з ініціативи Шахта
й банкіра Шредера Гінденбургу було надіслано нову петицію промисловців:
запросити до керування країщу нацистську
партію. Демарш підписали рурські магнати
Тіссен, Феглер, Рейш, Росберг, Шредер, Шахт.
Просування фашистів до влади, події:
1) 31 липня 1932 р. – на
виборах до рейхстагу фашисти одержали 37,4 голосів виборців і 230 із 608 місць.
2) 30 серпня 1932 р. – Германа Герінга обрано головою рейхстагу.
3) 30 січня 1933 р. – Гітлер призначений канцлером.
4) 23 березня 1933 р. – рейхстаг прийняв закон про надання Гітлеру надзвичайних
уповноважень.
Антисемітизм, його
риси
Антисемітизм – одна із форм національної нетерпимості,
яка виражалася у ворожому ставленні до євреїв.
Антисемітизм був державною політикою Німеччини. Євреї
були позбавлені громадянських прав, з 1939 р. почалися масові єврейські
погроми. Важливе місце в ідеології та практиці нацизму посідав расизм. Німці
проголошували себе найвищою расою. Німецька диктатура ліквідувала демократичні
порядки, права і свободи громадян, запровадила однопартійну систему в Німеччині,
встановила контроль над усіма сферами соціально-економічного і культурного
життя країни. Зовнішня політика Німеччини була спрямована на розподіл уже
поділеного світу.
Відповіді учнів на проблемне запитання: «Чи можна
було не допустити фашистів до влади?» (Гра «Мікрофон»)
III. Закріплення
нових знань і вмінь учнів
Робота зі словником
Поясніть зміст термінів і понять: «нацизм»,
«антисемітизм», «система фюрерства».
IV. Підбиття
підсумків, оцінювання результатів уроку
V. Домашнє
завдання
Підготувати проекти
до теми: «Міжнародні відносини провідних країн світу у 30-х рр. XX ст.».
Кожна група учнів
одержує тему нового проекту (тему проектів учні обирають самостійно).
Теми проектів
1. Зовнішньополітичні
пріоритети СРСР у 1930-і рр.
2. Виникнення двох
вогнищ війни.
3. Консолідація сил
агресії.
4. Переддень війни.
Список літератури
1. Атлас із всесвітньої
історії. 1914 – 1939 рр.: 10 клас. – К.: НВП «Картографія», 2001.
2. Воропаєва В. В.,
Татаринов М. В. Всемирная история. 11 кл. Ответьі на вопросьі зкзамен. бил.
гос. итог. аттестации. – X.: Ранок, 2002.
3. Всемирная история.
Новейший период (1914-1939): Уч. пособие для 10 кл. средней общеобр. Шко А. Р.
Давлетов и др. – Запорожье: Просвіта, 2000.
4. Всесвітня історія.
Новітні часи (1914-1945 ): Підручник для 10 класу сер. шк. / Рожик М. Є. та
інші. – К.: Генеза, 1998.
5. Всесвітня історія:
1914–1939 рр.: Навчальний посібник для 10 кл. сер. заг. шкіл / Авт.-упоряд.:
Бердичевський Я. М., Ладиченко Т. В. – 4-те вид. – К.: А.С.К., 1999.
6. Дрібниця В. О.
Всесвітня історія. Новітня історія. Частина перша. 1914-1939. Посібник для 10
класу. – К.: Фаренгейт, 1999.
7. Кенц Г. І.
Використання сучасних технологій на уроках всесвітньої історії. 10 клас. – X.:
Вид. група «Основа», 2004.
8. Середницька Г. В.
Всесвітня історія. 10клас. Опорні конспекти. – К.: А.С.К.,2005.
9. Турченко Ф. Г.
Новітня історія України. Частина 1. 1917–1945.10 клас: Підруч. для серед.,
загальноосвітніх шкіл. – К.: Генеза, 2000.
Немає коментарів:
Дописати коментар