“Пісні, опалені війною”
Позакласний захід з історії
України
Підготувала:
викладач суспільних дисциплін Журабіцька Л.М.
Тема: “Пісні, опалені війною”.
Мета: ознайомити учнів з історією Великої Вітчизняної
війни та піснями фронтових років, коли і за яких обставин вони були написані;
формувати в учнів вміння самостійної пошукової роботи, вміння аналізувати,
критично оцінювати, узагальнювати та синхронізувати історичні події;
виховувати в учнів любов до Батьківщини, патріотизм, національну
самосвідомість, почуття поваги та вдячності учасникам Великої Вітчизняної
війни.
1-й учень.
Давно мовчать
гарматні жерла,
гарячі кулі
одсвистали,
та пам'ять тих років
не вмерла, –
вона зійшла на п‘єдестали.
2-й учень.
Народжена в смертельнім герці,
живе у бронзі і граніті,
живе у кожнім чеснім серці,
лунає скрізь по білім світі.
3-й учень.
Ніч з 22 на 23 червня
1941 року... Темінь... Туман... Тиша...
4-й учень.
Чотири години п‘ятнадцять хвилин... І раптом...
Грім. Гуркіт. Вибухи. Дим пожеж. Крики поранених, плач
дітей і жінок. Стогін самої землі.
Звучить мелодія пісні
“Священная война”.
5-й учень.
Історія цієї пісні дуже цікава – її написав ще до
початку війни Василь Лебедев-Кумач на прохання редактора музичних радіопередач
Всесоюзного радіо.
24 червня 1941 року слова дописаної
пісні були надруковані в центральних газетах “Известия” та “Красная звезда”.
На четвертий день війни
композитор Олександр Олександров написав музику на ці вірші.
Пісня зазвучала у виконанні Червонопрапорного
ансамблю Червоної Армії. Пісня “Священна війна” стала музичним символом
Великої Вітчизняної війни.
1-й учень.
Важкі воєнні дороги. У мороз і спеку, дощ і завірюху,
полем, лісом, переліском, болотом.. До середини 1942 року наші війська змушені були відступати під шаленим
натиском фашистів. А потім... – Сталінград... Ворог був зупинений. І почався шлях радянських військ на
Захід.
Про тяжкий шлях солдат розповіла пісня “Эх, дороги”.
Учні виконують пісню.
2-й учень.
Пісні воєнних років передають трагізм того часу,
оспівують героїзм радянського народу, мужність воїнів Червоної Армії, їх
безмежну любов до Батьківщини та їх прагнення якомога швидше здолати фашизм.
Дуже популярною в роки Великої Вітчизняної війни була
пісня “Катюша”. Але мало хто знає, що ця пісня була написана ще у 1938 р. Матвієм Блантером
на слова Михайла Ісаковського.
“Катюша” – пісня про вірність і любов,
написана в ті далекі роки, коли ситуація на кордоні була предметом загальної
уваги. Проблеми СРСР з Польщею, Румунією, Чехословаччиною та Японією не давали
спокою у прикордонних районах.
У роки Другої світової війни
“Катюшу» крутили не тільки в радянських військах, вона стала гімном італійських
партизан, у Болгарії її використовували як пароль підпільники, а у Франції
співали учасники руху Опору. “Катюшу” знали навіть у Японії.
3-й учень.
Ішов другий місяць війни. Фашисти
блокували порти країни – на Чорному, Балтійському, Білому та інших морях.
Багато робіт у портах виконували мирні жителі. Серед тих, хто допомагав у
Ленінградському порту, був композитор Василь Соловйов-Сєдой. 20 серпня 1941р. увечері після роботи
стомлені ленінградці почули звуки гармоніки на одному з кораблів на рейді. Це
надихнуло композитора написати пісню про моряків. Разом із поетом Олександром
Чуркіним вони написали пісню, яка для них самих стала прощанням із рідним
Ленінградом.
Звучить пісня “Вечер на рейде”.
Людям пісня сподобалася. Вона створила новий образ
“колективного ліричного героя”
4-й учень.
Про те, як з‘явилася “Пісня про Дніпро”, згадує її
автор Євгеній Долматовський: “Холодної осінньої ночі 10 жовтня 1941 року я
переправлявся через Дніпро в районі Канева. Місцеві жителі допомогли нам
обсушитися, нагодували. Гіркі слова “Ой Дніпро, Дніпро” звучали тут серед жінок
і в розмовах партизан. Я не зміг їх забути, вони були схожі на видих, стогін. І
я поніс їх далі, на схід, до лінії фронту…”
Чернетка поета поповнювалася віршами про Дніпро,
Україну. У тилу автор зустрівся з Тарапунькою і Штепселем –українськими
гумористами Ю. Тимошенком і Є. Березіним. Вони познайомили поета з українським
композитором Марком Фрадкіним. Після двох днів спільної роботи вони створили
пісню. А через кілька днів відбулася прем‘єра. І ось... пісня виконана... Але
в залі тиша... Ні оплесків, ні слів... Раптом люди почали вставати, а пісня
зазвучала знову і знову.
Звучить “Пісня про Дніпро”
5-й учень.
Улистопаді 1941р. у фронтовій землянці біля Москви
(вірогідно, на 20-му кілометрі Мінського шосе) військовий кореспондент
Олексій Сурков писав листа дружині – де знаходиться, про що думає, яка погода,
становище на фронті. Слова, що лягали на папір, стали рядками вірша “Землянка”.
А вже на початку 1942 р. композитор Костянтин Листов
написав до цього популярного серед солдатів вірша музику. Пісню виконали по
радіо, її заспівали і на фронті, і на окупованій території, і в тилу. Бо була
вона такою щирою, теплою, лагідною, чистою.
Виконується пісня “В
землянке”.
Ця пісня стала символом мужності
й стійкості наших воїнів, їх душевної величі і вірності Батьківщині.
1-й учень.
Уроки війни всюди було запроваджено затемнення. Ніде
не горіло світло, вікна щільно закривались, навіть автомобілі і потяги
рухались, не вмикаючи фар, щоб ворожі літаки не знайшли цілі. У 1942 р. поет
Михайло Ісаковський надіслав композитору Матвію Блантеру вірш “Огонек”.
Невдовзі заявилася і пісня. “Вогник” став символом стійкості й вірності, незламності
нашого народу.
Виконується пісня “Огонек”
2-й учень.
Композитору Марку Фрадкіну, який пройшов з боями від
Дніпра до Сталінграда, а потім назад – на захід – тисячі кілометрів, сподобався вірш Євгена Долматовеького “Танці до
ранку”. Так з‘явилася пісня “Случайный вальс”.
Виконується пісня “Случайный вальс”.
Багато пісень було написано в роки Великої Вітчизняної
війни. Багато їх про війну було створено і в повоєнний час. Вони, подібно до
книг і пам’ятників, увічнили героїчний подвиг нашого народу у воєнні роки.
1-й учень
Дай, Боже, не чути
нам грому гармат,
Нехай не доводиться
юним вмирати.
Щоб мирно й щасливо
служив наш солдат,
Хай в тузі не плаче
зажурена мати.
І в наш неспокійний
знедолений час
Проходять і будні, і
свята.
Дай, Боже, шоб добре
жилося у нас,
Щоб щастя й добро
тільки знати!
І, як нам не тяжко,
на рідній землі,
Долаючи всі перешкоди
й тривоги,
Упевнено й чітко
вперед нам іти,
Як тому солдату до
Перемоги!
Учні і гості разом
виконують пісню “День Победы”.
Учні вітають запрошених ветеранів та учасників Великої
Вітчизняної війни квітами.
Немає коментарів:
Дописати коментар